עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 
בית דין אמריקה  |  



דף הבית >> תניא יומי מבואר >> שיעורים לחודש סיון תשע"ד >> יום שישי ח' סיון
 

                                 שיעור קודם                                                               שיעור הבא
 
הרב נחמן נחמנסון השליח הראשי להודו מוסר שיעור תניא יומי בבית חב"ד הודו
הסבר התניא היומי:


בפרק ראשון של 'שער היחוד והאמונה' למדנו שאלוקים צריך להחיות את העולמות כל רגע וכל שניה. בפרק השני מלמד אותנו הרבי הזקן: העולם נברא מאין, ובכדי שלא יחזור בחזרה לאין הוא צריך כל הזמן יצירה מחדש. העולם לא דומה בכלל ליצירה שאדם יוצר. אמן לא יוצר כלום מאין, הוא יוצר כלי או כל יצירה אחרת מחומר קיים. הוא רק משנה את הרכיבים של החומרים השונים, ואת צורתם, ויוצר משהו כאילו חדש. לדוגמא: עוד בימי קדם היו תדרים באוויר, וחוקי הפיזיקה לא השתנו מאז בריאת העולם. ובכל זאת רק במאה השנים האחרונות הומצאו הטלפון והרדיו. הטלפון והרדיו לא נוצרו מאין ליש, לכן האמן לא צריך לדאוג לקיומן. הוא רק צריך לדאוג לאסוף את הכסף מהצרכנים וגם לתקן את הבלאי של ההשתמשות השוטפת. לעומת זאת, היצירה שאלוקים יוצר - העולם שנוצר מאין ואפס ממש, כדי שימשיך להתקיים, אלוקים צריך לשלוח חיים - להחיות בכל רגע נתון, אחרת העולם יתבטל.
  
מילות התניא המקוריות:

 פרק ב והנה מכאן תשובת המינים וגילוי שורש טעותם הכופרים בהשגחה פרטית ובאותו' ומופתי התורה שטועי' בדמיונם הכוזב שמדמין מעשה ה' עושה שמי' וארץ למעשה אנוש ותחבולותיו כי כאשר יצא לצורף כלי שוב אין הכלי צריך לידי הצורף כי אף שידיו מסולקות הימנו והולך לו בשוק הכלי קיים בתבניתו וצלמו ממש כאשר יצא מידי הצורף כך מדמין הסכלים האלו מעשה שמים וארץ אך טח מראות עיניהם ההבדל הגדול שבין מעשה אנוש ותחבולותיו שהוא יש מיש רק שמשנה הצורה והתמונה מתמונת חתיכת כסף לתמונת כלי למעשה שמים וארץ שהוא יש מאין והוא פלא גדול יותר מקריעת ים סוף עד"מ שהוליך ה' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה ויבקעו המים ונצבו כמו נד וכחומה ואילו הפסיק ה' את הרוח כרגע היו המים חוזרים וניגרים במורד כדרכם וטבעם ולא קמו כחומה בלי ספק אף שהטבע הזה במים גם כן נברא ומחודש יש מאין שהרי חומת אבנים נצבת מעצמה בלי רוח רק שטבע המים אינו כן

פיענוח ראשי תיבות וקיצורים

ובאותו' = ובאותות
שטועי' = שטועים
שמי' = שמים
עד"מ = על דרך משל

     

 
                                 שיעור קודם                                                               שיעור הבא
 
 




     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים