עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 

דף הבית >> חגים ומועדים >> פסח >> הלכות ערב פסח
 


הלכות פסח
 

כידוע אנו חוגגים את חג הפסח, זכר ליציאת מצרים ולניסים שקרו לאבותינו ביציאת מצרים ובמדבר עד שהגיעו למתן תורה ולארץ ישראל.

30 יום קודם לחג הפסח שואלים ודורשים בעינייני החג ולומדים את הלכות החג.

להלן קיצור וראשי דברים להלכות הנוגעות לחג הפסח. ישנם הרבה פרטים ומנהגים וכל אחד מוטב שישאל רב לעיניים הספצפיים שלו.

מהו חמץ?

 
'חמץ' הוא שם כולל למוזן המורכב מתבואה (חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין או שבולת שועל) ומים שתפחו. לחם, עוגות, פיצה, אטריות ובירה יהיו דוגמא מצויינת של חמץ; אך כל מאכל המכיל רכיבי תבואה עלול להיות, ובמקרים רבים הוא אכן, חמץ. למעשה, כל מאכל שלא מצויין עליו שהוא "כשר לפסח" עלול להיות חמץ.

המצה – לחם ללא שמרים שלא הספיק לתפוח – מסמלת את ההיפך הגמור של החמץ. אנו אוכלים אותה לזכר החפזון בו יצאנו ממצרים, ולזכר האמונה השלימה בזכותה נגאלנו. המצה מסמלת את יציאת מצרים, הציר המרכזי בטקסי ליל-הסדר ולב-לבו של "חג המצות" (כפי שהתורה מכנה את חג הפסח). לצד אכילת המצה, אנו מבערים את החמץ בביתנו ואת החמץ בליבותינו – האנוכיות והגאווה.

מה עושים - ומה לא עושים - עם החמץ

מבוקרו של ערב חג הפסח ועד סוף החג (בערך שבעה ימים ושמונה שעות בארץ, או שמונה ימים ושמונה שעות בחו"ל) אנו לא אוכלים חמץ, או מאכל המכיל כמות מזערית ביותר של חמץ. בנוסף, במשך זמן זה אסור להחזיק חמץ ברשותנו, לקבל טובת הנאה מחמץ או שיהיה בבעלותנו חמץ במשך זמן זה.
מכיוון שלחמץ מקום כה משמעותי בחיינו במשך כל השנה כולה (נסו לדמיין לעצמכם בית בו חיים בני-אדם ללא פירור עוגיה אחת!), אין זה קל להתפטר מהחמץ. הכשרת הבית לפסח עלולה לארוך ימים, אפילו שבועות, לפני החג. אך למשקיעים מובטח גמול נאה: חג חירות אמיתי ומלא משמעות.

נקיון הבית

את נקיון הבית נגדיר במילים פשוטות (הביצוע, לעומת זאת, לא פשוט כל-כך...): יש לנקות את הבית נקיון יסודי בכל פינה ופינה. השתמשו בשואב אבק עבור השטיחים, נקו ביסודיות את הרצפות, הארונות ומדפי הספרים. וודאו כי לא דילגתם על אף איזור כמו מתחת לכריות הספה, החריצים שבין המרצפות, מתחת למכשירי החשמל במטבח ומאחוריהם. במילים אחרות: פתחו במסע-ציד אחרי כל פירור חמץ בכל מקום שהוא!

לאחר שסיימתם לנקות איזור מסויים בבית, עדכנו את כל בני הבית כי איזור זה הפך להיות "כשר לפסח" ומעתה אין להכניס אליו מוצר שאינו כשר לפסח. מומלץ להתחיל את הנקיון בחדרי השינה, לאחר-מכן הסלון, ואילו את המטבח וחדר האוכל להשאיר לבסוף, על-מנת שתוכלו להשתמש בהם לאכילת חמץ קרוב לחג ככל האפשר.

מקומות נוספים אותם יש להכשיר לקראת החג: משרד, רכב, חצר – מקומות הנמצאים בבעלותכם, בשכירותכם או שיש לכם רשות שימוש בהם.

את המקומות הבאים אין צורך לנקות: 1) חדרים ואיזורים שלא נכנס אליהם אף אוכל 2) חדרים שיימכרו לגוי.

הכנת המטבח

כמקום שמשמש עבור הכנת מזון חמץ במשך השנה כולה, הפיכת המטבח ל"כשר לפסח" היא משימה מאתגרת במיוחד. הכנת המטבח לפסח חשובה ביותר, שכן הוא ישמש עבור הכנת המזון בחג עצמו.

העניקו למטבח נקיון קפדני במיוחד. את המדפים ומקומות האיכסון צפו בנייר כסף או בקרטון. כסו את כל משטחי השיש והשולחנות.

מומלץ ביותר להחזיק מערכת כלים (סירים, צלחות וכוסות, סכו"ם וכו') מיוחדת לשימוש בחג הפסח. משפחות רבות נוהגות להקצות מיקרוגל, תנור וטוסטר אובן לפסח. במידה ואין לכם כלים מיוחדים לפסח, תוכלו להכשיר כלים מסויימים לשימוש. הרב המקומי יוכל לספק לכם פרטים נוספים על סוג הכלים אותם ניתן להכשיר, אופן ההכשרה והמקומות בהם ניתן לבצע זאת.

מכירת חמץ

אם בבעלותכם מאפיה ענקית, או נניח שזה עתה רכשתם כמות ענקית של מוצרי חמץ במבצע, או שהנכם מתגוררים בוילה ענקית בת 50 חדרים – אתם בבעיה: כיצד תוכלו להתפטר מכל החמץ שברשותכם?

יש פתרון: מכיוון שהתורה אוסרת עלינו להחזיק חמץ בבעלותנו, ניתן למכור את החמץ לגוי, ולאחר הפסח לשוב ולקנות אותו ממנו. המקום בו החמץ נמצא (חדר, מחסן או ארון) מושכר לגוי במשך חג הפסח. חשוב מאוד לדעת שלא מדובר כאן במכירה סימבולית בלבד, אלא במכירה חוקית לכל דבר ועניין.

יש להקצות מקום מיוחד עבור החמץ שברצונכם למכור, מקום זה יכול להיות ארון, מזווה, חדר או אפילו בית שלם. זכרו שמקום זה יהיה בלתי נגיש במהלך כל החג. הרב המקומי בעירכם יוכל לערוך עבורכם את המכירה, אחרי שתתנו לו 'יפוי-כח' לבצע מכירת חמץ עבורכם.

בדיקת חמץ

 

בלילה לפני חג הפסח (5 באפריל 2012) יש לערוך חיפוש לאור הנר, כדי למצוא את החמץ אותו לא מצאתם תוך כדי נקיון הבית.

לפני החיפוש יש להצטייד ב: נר (בעזרתו תוכלו להאיר גם פינות נסתרו וחשוכות), נוצרה (עמה תוכלו לנקות פירורי חמץ שתמצאו), כף מעץ (בה תניחו את החמץ שתמצאו), ושקית נייר (עבור כל מצרכים אלו).

בזמן זה הבית אמור להיות נקי ומצוחצח לפסח, ואנו מקווים שלא תמצאו כל חמץ בחיפוש זה. על-מנת לקיים את מנהג חיפוש וביעור החמץ, נהוג להכין 10 פתיתי חמץ עטופים בזהירות, אותם תחביאו ברחבי הבית (מנהג אהוב מאוד על הילדים...), אותם ימצא האדם העורך את החיפוש.

אספו את כל בני המשפחה, הדליקו את הנר, ואמרו את הברכה הבאה:

"ברוך אתה א-דני א-להינו מלך העולם, אשר קדשנו במצותיו, וצונו על ביעור חמץ".

כעת, חפשו בזהירות בכל רחבי הבית אחרי החמץ, ואספו את פתיתי החמץ המוחבאים. הניחו את החמץ, הנוצה, כף העץ ושאריות הנר בתוך שקית הנייר, קשרו היטב והניחו במקום בטוח. כעת אמרו את "הכרזת הביטול" בה הינכם מפקירים כל חמץ שלא מצאתם במהלך החיפוש:

יש לומר את נוסח הביטול בשפה המובנת לכם.

נוסח הביטול בארמית:

"כל חמירא וחמיעא דאיכא ברשותי, דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה, לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".

נוסח הביטול בעברית:

"כל חמץ ושאור הנמצא ברשותי, שלא ראיתי ושלא בערתיו, יתבטל ויהיה הפקר כעפר הארץ".

המועד האחרון לאכילת חמץ

המועד האחרון והמוחלט לאכילת חמץ הוא הבוקר שלפני חג הפסח, שתי "שעות זמניות" לפני חצות היום ("שעה זמנית" פירושה 1/12 של הזמן בין עלות השחר ובין צאת הכוכבים).

לאחר זמן זה עד סוף חג הפסח, אסור לאכול חמץ. עם זאת, עדיין ברשותם "שעה זמנית" אחת בה תוכלו להנות מהחמץ בכל דרך אחרת מלבד אכילתו, ולהתעסק עמו לצורך השריפה והבעירו.

כשערב פסח חל בשבת

כאשר ערב פסח חל בשבת, ואי-אפשר לבער את החמץ בערב פסח עצמו, יש לשרוף את החמץ ביום קודם לכן ולהותיר כמות קטנה של חמץ לצורך סעודת השבת בלבד. כאשר מגיע המועד האחרון לאכילת חמץ, יש להשליך את שארית החמץ אל האסלה ולהוריד את המים.

שריפת חמץ

 

קחו את שקית הנייר ובתוכה פתיתי החמץ מליל אמש, קחו גם את שאריות החמץ מארוחת הבוקר או כל חמץ אחר שלא מכרתם לגוי, הדליקו אש ושרפו את החמץ. תוך כדי שהחמץ עולה בעשן, כדאי לחשוב גם על החמץ המסתתר לו בתוך לבנו – הגאווה והאנוכיות שלנו שמפריעות לנו לקיים יחסים בריאים עם בורא העולם, אהובינו וידידינו, ונסו לבער גם אותם מן העולם. המועד הסופי לשריפת חמץ הוא "שעה זמנית" אחת לפני חצות היום.  בזמן זה, יש לומר את הנוסח ל"ביטול החמץ"  ולוודאות כי החמץ הנמכר לגוי סגור וחתום, ומלבד חמץ זה ביתכם נקי מכל חשש חמץ.

כאשר ערב פסח חל בשבת בה אסור להבעיר אש, אנו מבצעים את שריפת החמץ ביום קודם לכן - ביום שישי.

אחרי שהחמץ נשרף, אמרו את "הכרזת הביטול" בה הינכם מצהירים על וויתור בעלות על כל חמץ ברשותכם. למרות שכבר ביטלתם את החמץ אמש, לאחר בדיקת החמץ, יש לשוב ולבטל את החמץ מפני שהביטול הקודם לא כלל את החמץ שהנחתם בצד לאכילה בארוחת-הבוקר או את החמץ שמצאתם בזמן הבדיקה. הביטול העכשווי מהווה ביטול סופי ומוחלט לכל סוג חמץ, בכל מקום שהוא.

גם הפעם, יש לומר את נוסח הביטול בשפה המובנת לכם.

נוסח הביטול בארמית:

"כל חמירא וחמיעא דאיכא ברשותי, דחזיתיה ודלא חזיתיה, דחמיתיה ודלא חמיתיה, דבערתיה ודלא בערתיה, לבטל ולהוי הפקר כארעא דארעא".

נוסח הביטול בעברית:

"כל חמץ ושאור המצוי ברשותי שראיתיו ושלא ראיתיו, שהבחנתי בו ושלא הבחנתי בו, שבערתיו ושלא בערתיו, יתבטל ויהיה הפקר כעפר הארץ".

כעת אתה פטור לגמרי מהחמץ – הרוחני והגשמי, חופשי לחוות את החוויה המשחררת של ליל הסדר, ולחגוג כהלכתו את חג החירות.
 
 

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים