עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 

דף הבית >> חגים ומועדים >> חנוכה >> מה קרה בחנוכה?
 

 
מה קרה בחנוכה?


בתקופת בית שני, מלכות יון כבשה ארצות והשליטה בהן את תרבותה. תרבות יון הייתה תרבות הכח, של החזק שורד וכמובן עבודת אלילים.

אנטיוכוס שהיה מלך יון באותה תקופה החליט לכבוש גם את ארץ ישראל ולהשליט את תרבות יון על היהודים. כל תכליתו הייתה למגר את עם ישראל ולכן נלחם בעיקרי הדת היהודית, שמתוך שיהודים לא יקיימו את עיקרי הדת, הם גם לא יקיימו את שאר מצוות התורה וכך היהדות תיעלם מן העולם. לכן אנטיוכוס גזר על היהודים לא ללמוד תורה, לא לשמור שבת, ולא לעשות ברית מילה.

תרבות החופש והליברליות פשו בארץ ישראל והרבה יהודים נהו אחרי היוונים ותרבותם, הם נקראו 'מתיוונים'. אבל היו יהודים שלא נכנעו והם היו הרוב בעם, וקיימו את המצוות בסתר. הילדים היו מסתתרים במערות ולומדים תורה, וכששמעו שחיילי יון מתקרבים אליהם בחיפושיהם אחרי "פורעי החוק" הם היו מחביאים את מגילותיהם שמהם למדו והוציאו מכיסיהם סביבונים שבהם שיחקו עד יעבור זעם.

היוונים הגדילו לעשות בכבשם את ירושלים, הם נכנסו לבית המקדש  וטימאו אותו, והכניסו צלם (פסל) לבית המקדש. כמובן שבסיטואציה זו הופסקה עבודת הקודש בבית המקדש עד יעבור זעם.

בימים ההם, קם מתתיהו הזקן וחמשת בניו החשמונאים. הם נלחמו בגבורה נגד היונים הרשעים. מספרם של החשמונאים היה אמנם זעום מול מחנה היונים העצום וחמוש במיטב התחמושת של אותם ימים. אך כאן קרה נס!!!

אלוקים, ברוב רחמיו הראה אותות ומופתים ומחנה החשמונאים הקטן היכה וניצח את היוונים הרבים וגירש אותם מהארץ. שוב יכלו בני ישראל לעבוד את האלוקים ולקיים את המצוות מתוך שלוה ומנוחה על אדמת הקודש.

ביום כ"ה בכסלו פסקה הלחימה והחשמונאים הגיעו לבית המקדש על מנת לאמוד את הנזקים ולתקן אותם. הם טיהרו את כלי המקדש וניפצו את הפסל שהיוונים הכניסו ורצו לחדש את עבודת בית המקדש.

החשמונאים חפשו שמן זית כדי להדליק את המנורה, אך היוונים נפצו ושפכו את כל מאגר השמן שהיה. לפתע... הם מצאו פך קטן של שמן זית זך, הכהן הגדול – מתתיהו מיהר להדליק את מנורת המקדש. מיד נשלחו שליחים לקצוות הארץ שיכתשו זיתים לשמן למאור.

הפך שמן שנמצא היה אמור להספיק בקושי ליום אחד, אך אלוקים עשה עוד נס ליהודים והשמן הספיק ודלק במשך שמונה  ימים עד שהספיקו להכין ולהביא לירושלים שמן זית זך.

מאז ועד היום, מידי שנה בשנה אנו חוגגים את חג החנוכה ברוב שמחה, שמונה ימים רצופים, החל מ-כ"ה כסלו. כל לילה משמונת לילות החג אנו מדליקים נרות חנוכה. בלילה הראשון נר אחד, בלילה השני שני נרות וכן הלאה. עד שבלילה השמיני אנו מדליקים שמונה נרות ביחד.

חג החנוכה מלמד אותנו לבטוח באלוקים, ולהתמסר לתורה הקדושה ולמצוות, ולהילחם בעד יהדותינו כל עוד נפשינו איתנו.

מדוע חג החנוכה נקרא כך?

המילה חנוכה מורכבת משני מילים: חנו – כ"ה, זאת אומרת היהודים חנו ביום כ"ה בכסלו מהקרבות.

עוד פירוש לשם חנוכה, מלשון חנוכת הבית. אחרי היוונים טימאו את בית המקדש, והחשמונאים באו וטיהרו אותו ביום כ"ה בכסלו. בערבו של יום הם ערכו חנוכת הבית, כמו שעושים כשחונכים בית חדש.

חנוכה מלשון חינוך. זהו חג החינוך, נוהגים לתת לילדים דמי חנוכה ולחנך את הילדים שבכסף זה יתנו צדקה.

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים